Page List

TAMAN-TAMAN TEMA TERBIAR DI JEPUN (34 FOTO)

Hasil kerja fotografi daripada Reginald Van de Velde dari Belgium yang mengagumi permandangan di Negara Matahari Terbit itu. Fotografi beliau memaparkan gambaran dari empat taman tema yang ditingalkan di sekitar Jepun, iaitu taman tema 'Nara Dreamland', 'Western Village', 'Family Land' dan 'Big Mountain Pachinko'.



Diilhamkan dari Disneyland California, ianya dibina pada tahun 1961 dan mempunyai reka bentuk, tarikan dan tunggangan yang hampir sama dengan Disneyland California. Dengan pembukaan Disneyland Tokyo dan Universal Studios Jepun, Nara Dreamland hilang kehebatan dan pelanggan, akhirnya taman tema ini ditutup pada tahun 2006.






Replika gergasi Gunung Rushmore yang bernilai 27 juta dolar turut ditinggalkan di taman tema ini. Western Village telah dibina pada tahun 1975 dan telah terpaksa ditutup pada tahun 2007 kerana lokasinya yang jauh dan pengunjung lebih suka melawati Disneyland Tokyo.


















'Family Land'
Ferris wheel yang ditinggalkan di taman tema berhampiran Tasik Biwa yang indah. Ia adalah peningalan tunggal taman tema Family Land yang ditutup pada tahun 1970.





'Big Mountain Pachinko'
Pemandangan di dalam salah satu pusat permainan arked yang ditinggalkan.



No comments:

Post a Comment